Fremhæver i denne uge - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Nanouk - WaarBenJij.nu Fremhæver i denne uge - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Nanouk - WaarBenJij.nu

Fremhæver i denne uge

Blijf op de hoogte en volg Nanouk

01 Mei 2013 | Denemarken, Roskilde

De hoogtepunten van deze week (titel) waren toch wel Tivoli en Koninginnedag/Koningsdag in Zweden. Jaja, ik ben in Zweden geweest! Niet heel veel van gezien alleen, omdat we naar een park zijn geweest waar een festival was!
Na de opmerking van mijn zus dat ik zo'n zo moest spellen en niet als 'zoon', deze keer een (hopelijk) grammaticaal correct verslag! Dus, kom maar op met de reacties als je een fout ziet!

Vorige week het tijdschrift voor het project afgemaakt. Maandag eerst bijna af, zodat we het op konden sturen naar onze begeleider. We hadden woensdag namelijk de eerste afspraak. Welke niet heel soepel verliep, aangezien het eerst twee uur uitgesteld werd. Dit had onze begeleider dezelfde ochtend via e-mail gestuurd (om 8.40) terwijl we om 11 uur de afspraak hadden en we met de groep hadden besloten eerder af te spreken om nog wat te kletsen. Oftewel, wij gingen om ongeveer 9 uur weg met de trein naar Kopenhagen. En hadden natuurlijk niet onze e-mail gecontroleerd... Toen we dus aankwamen bij haar appartement, vroeg ze of we twee uur later terug konden komen... En we waren net in de stemming om over het project te praten, wat twee uur later natuurlijk een stuk minder was... Gelukkig was het wel mooi weer, dus we hebben lekker in het zonnetje buiten gelopen. Nadat we de bibliotheek hebben bezocht. De bibliotheken zijn hier echt heel groot! Meestal minstens 3 etages! En natuurlijk in de winkelstraat gelopen, dus ook een paar winkels binnen geweest.
Maar goed, het uiteindelijke gesprek ging best goed. Ze had niet heel veel aan te merken. Ze zei alleen zo'n beetje niets over het tijdschrift, terwijl wij juist dachten dat het tijdschrift belangrijk was nu. Maar zij vond de theorieën belangrijker, dus dat weten we nu.
We hadden inderdaad een afspraak bij haar thuis! Heel apart toen we dat voor het eerst hoorden, maar het schijnt heel normaal te zijn hier.

Donderdag het tijdschrift echt af gemaakt en ook geprint! Helaas was het niet mogelijk om er een echt tijdschrift van te maken, omdat we er even niet aan gedacht hadden dat het vrijdag een nationale feestdag was... Dus dat gaan we nog wel doen voor we het project inleveren.
En dan dit weekend, van vrijdag tot en met maandag, interviews afgenomen. Dus nu alleen nog maar die interviews transcriberen (uitschrijven) en dan het verslag schrijven!

Dan nu over de hoogtepunten van de week:
Zaterdag konden we met gratis entree naar Tivoli! Eigenlijk was dit alleen voor de studenten die in Korallen wonen, een ander studentenhuis op de campus. Maar dat vonden wij nogal discriminerend, en het bleek nergens uit dat ze zouden controleren, dus wij besloten ook te gaan. En het is gelukt! De entree is 95 DKK, en daarnaast moet je dan nog voor de attracties betalen. Daarvoor kan je een 'turpas' kopen, waarmee je in alle attracties kon. Deze was 199 DKK, dus uiteindelijk voor het hele park betaal je ongeveer even veel als voor de Efteling. Dus dat valt wel mee! Ik dacht namelijk dat het heel duur was. En eigenlijk is dat ook wel zo, aangezien het park helemaal niet zo groot is. Maar aangezien ik gratis entree had, toch maar een rittenkaart gekocht, na een tijdje gerekend te hebben of het wel echt voordelig was. Uiteindelijk van 12 tot 8 uur in Tivoli geweest! Daarna wel behoorlijk moe, maar dat kwam pas toen we wat gingen eten en daarna naar een bar gingen. Er was namelijk 's avonds een feest waar we heen wilden gaan, dus we bleven in Kopenhagen. Het feest was alleen niet heel erg geslaagd voor mij; het was behoorlijk druk, waardoor je bijna geplet werd en steeds geduwd. Dus om half 2 weer naar huis gegaan, en net op 1 minuut de trein naar Trekroner gemist! We moesten eerst een metro nemen, omdat het feest iets buiten Kopenhagen was. Dus dat werd een uur wachten.

Dan het andere hoogtepunt: Koninginnedag/Koningsdag in Zweden! Eigenlijk alleen Koningsdag, want we waren er om 11 uur. Zweden is zo dichtbij! Maar iets meer dan een uur met de trein! We gingen naar een park in Lund, waar 1 mei twee dagen gevierd werd. Dus voor mij een ideaal moment om oranje en rood-wit-blauw aan te doen! Er waren meer Nederlanders daar, wel apart om Nederlands te praten als je het totaal niet verwacht had! Ik ging dan ook steeds heel snel weer over tot het Engels, en merkte ook dat ik soms niet op de woorden kon komen. Toch wel apart om erachter te komen dat je je moedertaal kan vergeten! Maar goed dat ik twee keer per week met mijn ouders bel en de Nederlandse radio luister!
Het festival was wel anders dan ik had gedacht. Het bleek vooral dj's te zijn met techno muziek. Niet echt mijn smaak, maar ondanks dat toch een erg leuke dag gehad met Claire, Domitille en Philip!

Het minpunt van de hoogtepunten: Twee keer mijn gezicht verbrand...

• 06 Mei 2013 - 11:35

Jos:

een foto met attracties; maar wat of wie is nou de attractie?

• 08 Mei 2013 - 14:33

Lisette:

Er wordt over me geroddeld? Als jij het fijn vindt zo'n als zoon te schrijven moet je dat maar gewoon doen hoor! Trouwens, weet jij meer van het gebruik van welk/welke als betrekkelijk voornaamwoord?
    Je hoeft niet bang te zijn je moedertaal te verliezen, je hersens hebben nu even het Engels en Deens vooraan in de kast geplaatst. Dus als je nu het woord 'rok' zoekt, moet je eerst even langs de skirt en ?? (Deense woord voor rok). Gelukkig (?) kan je kleine(re) Engelse en Deense garderobe gemakkelijk weer achterin de kast geplaatst worden zodra je weer in Nederland bent!