Hvordan går det? - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Nanouk - WaarBenJij.nu Hvordan går det? - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Nanouk - WaarBenJij.nu

Hvordan går det?

Blijf op de hoogte en volg Nanouk

10 Februari 2013 | Denemarken, Roskilde

'Everytime on vacation when I think I hear danish talking, I come closer and they are dutch people'
Quote van een (Deense) mede student over de overeenkomst tussen de Deense en Nederlandse taal ;)

Om te reageren op de vraag in de titel: Met mij gaat het goed :)
Jammer dat facebook dit nog niet in het Deens aan me vraagt ;)

Wat ik zoal in de les doe: dansen! Dat is namelijk goed voor je houding tijdens het spreken, en wekt ook een beetje je creativiteit op doordat je actiever bent.
Woensdag moesten we een speech schrijven over een bepaald onderwerp. In groepjes van 3. In mijn groepje gingen we een speech schrijven voor de stelling 'all girlfriends have to leave their boyfriends'. Erg komische speech! Als jullie geïnteresseerd zijn, laat het me weten. Misschien zet ik m dan wel hier neer :) (wel in het engels). Vrijdag nam iedereen een verhaaltje mee, welke voorgelezen moest worden. Zodat je goed op de body language kon letten. Alleen werkte het niet heel goed, want als je voorleest gebruik je niet zoveel gebaren. Veel mensen in de les vinden het lastig om luider te praten (waaronder ikzelf). Dus daar hebben we nu een soort logopedische oefeningen voor gekregen. We moeten proberen door onze buik te praten, en niet door je keel. Als je door je keel praat ben je namelijk snel buiten adem. Ik merk dat ik vaak door mn keel praat, maar niet altijd. Ben namelijk af en toe buiten adem tijdens het praten ;). En we hebben ook geleerd om verschillende tonen aan te slaan. Je kan als mens alle tonen creëren, dus als vrouw ook een mannelijke bas. Deze klanken moeten we oefenen, zodat we die kunnen gebruiken tijdens het geven van een speech. Voor mij wel wat moeilijker, omdat ik dus niet altijd door mijn buik praat..

Ik ben uiteindelijk woensdag toch niet naar de beginnersles van Deens geweest, omdat ik dacht dat het niet heel interessant voor me zou zijn. Aangezien ik wel al wist hoe ik mezelf moest voorstellen, wat ze waarschijnlijk zouden leren (en waarin ik gelijk had;)). Donderdag was er een workshop als aanvulling op de Deense les, waar vooral gericht wordt op uitspraak. Was ook op het niveau van beginners, maar dat was wel fijn. In Aabenraa hebben we minder op uitspraak gelet en vooral op het leren van woorden, en natuurlijk ook wel op praten maar toch minder op uitspraak. In de workshop dus goed mijn uitspraak kunnen oefenen :)

Gisteren was er een carnavalsfeest. Ik had een cowboyhoed zien liggen op een van de kasten in de keuken. Dus ik had een outfit! (nadat ik had gekeken of ie een beetje schoon was). En volgende week hebben we weer een soort van carnaval. Het is wel iets anders, maar we moeten er ook verkleed heen. We gaan daar een pinata slaan tot die stuk is. Het dient om de kwade geesten te verdwijnen ofzo. Vroeger stopten ze er een kat in. Als de pinata dan stuk ging, kon de kat ontsnappen en rende die weg. En nam dan de kwade geesten mee. Dat is het verhaal erachter. Nu doen ze het natuurlijk niet meer met een kat erin! ;)

Over het weer:
Er wordt hier ook vaak naar gevraagd of er veel verschil is tussen het weer in Nederland en Denemarken. Wat ik dan antwoord is dat ik meestal naar het weerbericht op de Nederlandse radio kan luisteren en dan is het ongeveer hetzelfde hier. Vandaag bijvoorbeeld ook, ik hoorde dat er veel blauwe lucht was. Hier ook vandaag veel blauwe lucht :)

  • 16 Februari 2013 - 17:20

    Lisette:

    Buikspreken, haha. Wij noemen dat adem-stemkoppeling met buikademing ;). Lijkt me lastig om niet via je keel te praten :p Tja nu begeef je je op glad ijs met een logo als zus! Tip: ontspan je schouders en buikspieren, dan kan je middenrif vrij bewegen en heb je meer lucht. Als je inademt wordt je buik boller (lucht erin, net als een ballon), als je uitademt (of praat, zingt etc) wordt je buik platter, als je klaar bent met praten ontspan je je buikspieren weer en adem je via je buik weer in (wordt die dus weer bol).
    Succes!

    Wij gaan dit weekend even overleggen over onze trip naar Denemarken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanouk

Mijn reis en studie in Denemarken

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 2107
Totaal aantal bezoekers 75971

Voorgaande reizen:

06 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Denemarken!

Landen bezocht: