Eerste dagje workshop Speech Communication - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Nanouk - WaarBenJij.nu Eerste dagje workshop Speech Communication - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Nanouk - WaarBenJij.nu

Eerste dagje workshop Speech Communication

Blijf op de hoogte en volg Nanouk

04 Februari 2013 | Denemarken, Roskilde

Vandaag was het zo ver: de eerste dag van de workshop! Van 10.00 uur tot 15.00 uur les. Eerste gedachte: als ik dat maar volhoud! Gelukkig was dat niet zo moeilijk, het is een heel interessante les en doordat het een workshop is krijgen we ook veel oefeningen. In de workshop die ik heb gekozen, Speech Communication, gaan we oefenen om een goede speech te maken. Deze moeten we dan geven op 22 februari. Het is hier een totaal ander systeem van colleges dan in Nederland. In Nederland heb ik meestal 5 vakken tegelijk, voor een heel semester. Hier volg je 3 weken lang intensief één vak, waardoor je richt op één onderwerp. Wat ik eigenlijk een heel goed idee vind. Daarnaast is het veel praktischer, we hebben vandaag namelijk al de eerste speech gegeven in de les. Over je hobby, en waarom dat je hobby is. 's Middags hadden we een oefening waarbij we in een groepje van 3 of 4 een academisch verslag gingen vertalen in een speech. In een speech moet je namelijk makkelijkere woorden gebruiken, en je moet een bepaald schema gebruiken. Ik zal er niet teveel in verdiepen, als je het wilt weten stuur me maar een mailtje;) Doordat ik in Tilburg ook een cursus over Retorica heb gevolgd, wist ik de theorie wel al grotendeels. Maar toen hebben we het niet echt in praktijk gebracht, wat ik heel spannend maar ook leuk vind om te doen hier.

Verslagje over de rest van de afgelopen dagen:
Donderdag had ik een dagje vrij. Even naar de uni gelopen om mn emailadres op te halen, zodat ik via mijn eigen gegevens op internet kan in mn kamer. En ook om mn mobiel/whatsapp even te checken, want... nog steeds geen wifi in mn kamer. Gaat m ook niet worden denk, wat echt wel jammer is.. Of ik moet met verdiepinggenootjes afspreken over een wifi apparaatje. 's Avonds afgesproken met mn mentorgroepje, nouja, met een aantal van mn mentorgroepje. Ik ging samen met Marcel, een Duitser, naar Kopenhagen. Daar haalde Karin, een van onze mentoren, ons op om vervolgens naar haar huis te gaan, boodschappen te doen, en eten te koken. En natuurlijk te kletsen :). Een tweede mentor, Jacob, kwam later. Hij at mee en ging ook weer op tijd weg, omdat hij afspraken had. 's Avonds naar een cocktailbar geweest, waar de mojito's die dag waren afgeprijsd:) Daar kwamen we heel toevallig de derde (en laatste) mentor tegen! Rikke, degene die mij had opgehaald en ook alleen mij herkende. De mentoren hebben elkaar namelijk ook nog nooit ontmoet, best gek eigenlijk. Het schijnt normaal te zijn hier dat er één mentor voor één exchange student is. Ik ben blij dat het dit jaar niet zo is, het is namelijk een goede manier om mensen te leren kennen! Wel weer op tijd naar huis gegaan, want Marcel, Karin en ik moesten alle drie de volgende dag op tijd opstaan.
Vrijdag de tweede introductiedag, waar wat duidelijkheid geschept werd over het programma dat ik ga volgende het komende half jaar. Ik wist wel al wat voor vakken ik zou gaan volgen, maar niet in welke volgorde enzo. Eigenlijk bent ik ook nog gewisseld van vak. Ik had eerst gekozen voor een video workshop, maar nadat ik vrijdag een uitleg hoorde over de vakken heb ik toch gekozen voor de speech workshop. De video workshop was toch te technisch, en daarnaast heb ik meer aan de speech workshop. Dat heb je namelijk overal nodig, bijvoorbeeld als je solliciteert. In de middag kregen we een workshop van Jodi Shaw; hij staat in ieder geval bij RUC (Roskilde University Centre) bekend als een soort docent die op een andere manier les geeft. We hebben het communicatiemodel van 'zender - medium - ontvanger' levendig gemaakt, door als medium niet praten te gebruiken, maar bijvoorbeeld een bal. Of een ander voorwerp dat naar elkaar gegooid kan worden. Dit deden we op verschillende manier, bijvoorbeeld twee tegelijkertijd of met links of achterwaarts enz. Vervolgens binnen geëvalueerd. Daarna gingen we staan, en moesten we contact leggen met iemand waarmee we nog niet hadden gesproken. Ik maakte contact met Lea, een Deense. Hiermee over een succesvolle samenwerking in een groep gepraat. Welke je van de ander vervolgens moest gaan vertellen tegen 2 andere studenten. Ja inderdaad, ze zijn hier wel van de praktische dingen! Wel een hele leuke manier om andere mensen te leren kennen ook. Als het niet zo was geweest, weet ik zeker dat ik niet al zoveel contact had gelegd met de mensen met wie ik les heb.
Na de introductiedag werden we naar een café geleid, waar we wat konden drinken. En waar we ook wat konden eten, bbq :) Was lekker:) Wel behoorlijk vroeg, ik heb om 17.00 uur gegeten omdat het eten toen klaar was.. Mja, ik had eigenlijk ook wel al honger. Had wel daarna om 18.00 uur al het gevoel alsof het 22.00 uur was ;). Er was 's avonds een feestje in Korallen, een ander studentenhuis. Een groot gebouw eigenlijk, met heel veel kamers voor exchange studenten. Ze hebben een grote gezamenlijke keuken, waar dus ook de feestjes worden gehouden:)
Zaterdag 3 keer gepoogd boodschappen te doen. De eerste keer was ik gewoon alles vergeten. Ik had alleen een tas mee en had me niet bedacht dat ik ook mn pinpas nodig had om te pinnen... Dus weer terug naar mn kamer en mn portemonnee en mn tasje gepakt waar normaal gesproken al mn pasjes in zitten. Normaal gesproken inderdaad, want toen ik aankwam bij het pinautomaat kwam ik erachter dat mn pinpas uit mn tasje was gevallen... Had ik kunnen weten want het tasje was vrijdag opengesprongen in mn andere tas. Dus weer terug naar mn kamer om mn pinpas te halen.. Goede work-out was het wel! Ik woon namelijk op de 3e verdieping, dus een aantal keer de trappen op en af gelopen;). Maar het is gelukt hoor! Ik heb boodschappen gedaan, het duurde alleen wat langer dan gepland ;). Wel een top aankoop gedaan: een theepot! Nu hoef ik niet steeds naar de keuken te lopen om thee te zetten (voor de mensen die het niet weten, ik drink gemiddeld 6 koppen thee per dag ofzo. Zelfs meer als ik de hele dag thuis ben;)).
Zondag was er half gepland om naar het Vikingsmuseum in Roskilde te gaan. Domitille informeerde me zondagochtend dat ze erheen gingen. Ze gingen met een franse groep, waardoor ik besloot niet mee te gaan. Ik had ook nog wat te lezen voor maandag, en ik dacht dat ik er vast wel een keer heen zou gaan. In de zomer is het namelijk ook nog leuker, aangezien je dan met een echt vikingsschip kan varen! Ik heb smiddags even een rondje om het meer gelopen en even op de campus rondgelopen, om wifi signalen op te vangen met mn mobiel;). En natuurlijk omdat het goed is om even naar buiten te gaan!
En tot slot, vandaag eerste les Speech Communication gehad. En vervolgens ook de eerste les Deens hier! Het is echt totaal anders, heel anders wordt er lesgegeven hier in vergelijking met Aabenraa. Minder leuk. En de klas is ook niet zo gezellig, misschien moet dat nog komen. Ik hoop het wel! Opzich is het wel te volgen, maar soms ook niet echt. De docent die ik vandaag had sprak steeds Deens en nog aardig vlug ook, waardoor het af en toe toch echt niet te volgen was.. Woensdag is de beginnerscursus, misschien dat ik daar even een kijkje ga nemen. Ook al denk ik dat ik de tweede module wel aan kan. Maar ik weet dat er mensen die ik ken naar de eerste module gaan, en ik ben hier natuurlijk ook voor de gezelligheid! :)

Farvel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanouk

Mijn reis en studie in Denemarken

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 2048
Totaal aantal bezoekers 75971

Voorgaande reizen:

06 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Denemarken!

Landen bezocht: