Kære alle - Reisverslag uit Åbenrå, Denemarken van Nanouk - WaarBenJij.nu Kære alle - Reisverslag uit Åbenrå, Denemarken van Nanouk - WaarBenJij.nu

Kære alle

Blijf op de hoogte en volg Nanouk

12 Januari 2013 | Denemarken, Åbenrå

Lieve allemaal,
Steeds meer woordjes begin ik al te leren! Alleen is het nu weekend en ben ik wel al heel snel uit het Deens.. Maar dat zal maandag wel allemaal weer terug komen, wanneer we weer Deense les hebben. We hebben alle lichaamsdelen geleerd, zodat je kan zeggen waar je pijn hebt bijvoorbeeld. En ook familie, dus moeder vader enzo. Denen hebben een aanduiding voor de familie van de vaders kant en een andere aanduiding voor de familie van de moeders kant. Mijn oma zal ik bijvoorbeeld farmor moeten noemen (letterlijk: vadermoeder, far = vader en mor = moeder). Woensdag gingen we smiddags sporten, we hebben floorbal, trefbal en voetbal gedaan. Trefbal was een beetje verwarrend, want ieder land heeft blijkbaar andere regels. Dus toen het werd genoemd zei iedereen we weten wat het is, maar uiteindelijk deed iedereen kleine dingen anders. Na het sporten kreeg ik van Sergio (uit Spanje) te horen dat ik goed was in voetballen. Vond ik toch wel even het melden waard in mn blog!
Het is al voor het eerst geweest dat ik iets gegeten heb dat mn maag niet leuk vond... Donderdag hadden we bietjes bij de lunch, alleen waren deze erg zuur. Ze waren opzich wel lekker, alleen was mn maag het er niet mee eens... Dus vanaf 3 uur misselijk geweest en 's avonds niet gegeten... Gelukkig was daarna vrij snel over, alleen had ik geen eetlust met als gevolg dat ik me de volgende ochtend enorm slap voelde... Ik had beter gewoon wat naar binnen kunnen proppen;)
Ik zal even mijn doordeweekse dag beschrijven:
7.15 de wekker gaat af, dus dan aankleden en alles en dan hebben we tot 8 uur de tijd om te ontbijten
8.00 Morning assemble, waarbij iemand uit onze groep een presentatie geeft over het land waar hij/zij vandaan komt.
8.30 - 10.00 Meestal Deense les, behalve op woensdag dan hebben we muziek/zangles.
10.00 - 10.20 Pauze
10.20 - 12.00 Deense les
12.00 - 13.00 Lunch (warm)
13.00 - ... Het middagprogramma is vaak anders. We hebben een keer iets over de Deense cultuur gehad, maar ook een project, of een kunstles, of we gingen naar de bieb. Op vrijdag hebben we 's ochtends een Deense cultuur les, en dan smiddags nog een Deense les. Vaak hebben we dan vanaf 15.00 uur vrije tijd.
18.00 Diner (ook warm)
19.30 Er is vaak 's avonds ook wat te doen, bijvoorbeeld een film kijken. En gisteren gingen we naar een handbalwedstrijd van handballers die hier op maandag komen eten. En daarna hadden we een feest.
Het feest van gisteravond had als thema 'Meet the Danes', dus iedereen moest verkleed als een Deen, of wat ze dachten dat Deens was. Of gewoon blij zijn, want Deense mensen zijn het gelukkigst ;). Ik was tot bartender gestrikt later op de avond. Dat betekent dat je het geld moet bewaken enzo, en aan het eind het geld moet opbergen en een sleutel moet bewaren;). Later heb ik het overgedragen aan iemand anders, want ik wilde naar bed.
Vandaag zijn we, samen met de Duitse groep, naar Flensburg geweest. Dat is net over de grens van Denemarken, dus in Duitsland. Angela woont daar, dus zij kon een mooie rondleiding geven. Het was erg leuk, omdat er allerlei kleine hofjes zijn tussen en achter de huizen (zie foto's).
Straks krijgen we een dessert, kleine pannekoeken, of zoals Ingo ze hier noemde: soort van poffertjes haha.

  • 13 Januari 2013 - 15:43

    Lisette:

    Klinkt leuk, goede combi leerzaam en gezellig! Waarom krijgen jullie muziekles? Is dat heel belangrijk in de Deense cultuur? Zingen jullie Deense liedjes?
    Ik snap dat jullie trek in pannenkoeken kregen door 'Flens'-burg ;) Grappig dat ze daar die schoenen boven de straat hadden hangen, net als bij Big Fish.

    Veel plezier nog! Groetjes, ook van Mark

  • 13 Januari 2013 - 17:03

    Nanouk :

    Muziekles is typisch iets voor volkshogescholen hier. Zo zingen we ook na het eten, eens per dag (meestal na de lunch).
    Volgens mij (als ik het nog goed weet) was het om het hoofd leeg te maken, en doordat je je gelukkiger kan voelen door te zingen.
    Tak! (dankje)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanouk

Mijn reis en studie in Denemarken

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1264
Totaal aantal bezoekers 75987

Voorgaande reizen:

06 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Denemarken!

Landen bezocht: