Obenro - Reisverslag uit Åbenrå, Denemarken van Nanouk - WaarBenJij.nu Obenro - Reisverslag uit Åbenrå, Denemarken van Nanouk - WaarBenJij.nu

Obenro

Blijf op de hoogte en volg Nanouk

08 Januari 2013 | Denemarken, Åbenrå

Zo spreek je het dus uit, obenro, niet aabenraa. Het werd namelijk gespeld met een a met een rondje erop. Voor de internationalisering hebben ze het met dubbel a gespeld, maar het wordt nog hetzelfde uitgesproken ;)
Ik zal even bij het begin beginnen. Ik ben zondagmiddag aangekomen om een uur of 4. Er waren al een aantal studenten die in dezelfde groep zitten. Toen was het nog een beetje ongemakkelijk, iedereen moest nog wennen en er vielen veel stiltes. 's Avonds om 18.00 uur gingen we eten, lasagne. Een beetje vet, maar wel lekker:). Vervolgens hadden we een officiële introductie/opening door Angela. Zij is het grootste deel van de tijd onze begeleider.
De groep bestaat uit 16 studenten geloof ik (ik heb ze niet geteld..). Er zijn mensen uit Finland, Tsjechië, België, Oostenrijk, Hong Kong, Spanje, Italië, Nederland en Litouwen. En met Nederland bedoelde ik niet mezelf, er is nog een meisje die uit Nederland komt. Ze studeert zelfs ook in Tilburg! De wereld is klein... We delen de kamer samen. Het is wel fijn om af en toe ook gewoon Nederlands te kunnen praten, en ook makkelijk omdat we elkaar om vertalingen kunnen vragen bijvoorbeeld.
Er zijn nog twee andere groepen, een Franse groep jongeren (ongeveer 16-20) en een groepen Denen en Duitsers, die elkaars taal willen leren.
We hebben een erg druk programma, elke dag om 8 uur beginnen, dus om 7,15 opstaan... Gisteren ging het goed, vanochtend al wat minder, dus ik ben benieuwd hoe het morgen gaat!
Deens lijkt erg op Nederlands qua uitspraak, ze gebruiken dezelfde klanken. Dus woorden uitspreken gaat wel aardig makkelijk, alleen moet je dan natuurlijk ook nog weten wat het betekent. Dat is een kwestie van leren en oefenen. We hebben al een aantal zinnetjes geleerd; zo kan ik zeggen hoe ik heet, waar ik vandaan kom, vragen hoe het met iemand gaat en daarop antwoord geven, spellen, tellen. De uitspraak van de woorden is te doen, maar we leren ook om het te kunnen schrijven. En de woorden kan je niet zomaar opschrijven hoe ze klinken! Een voorbeeld: het werkwoord 'heten' is 'hedder', maar dit spreek je uit als 'hille' (met een rare l, waarbij je tong zweeft achter je tanden). Ook raar: de uitspraak 'jij' is in het Deens ik.
Dus, ik weet nog niet zo goed hoe ver mijn verhaal in het Deens gaat lukken. Het spreken van de Deense taal is nu toch echt iets belangrijker;)
Omdat de taal een combinatie is van Duits, Engels en Nederlands kan ik veel woorden raden, vooral als het woord uitgesproken wordt. Alleen praat men soms te snel, waardoor ik het alsnog niet kan volgen;)
Gisteren hebben we Aabenraa verkend, en vandaag zijn we naar de bieb geweest. Natuurlijk horen hier foto's bij! Ik heb nog niet heel veel foto's gemaakt, maar wel een aantal;)

  • 08 Januari 2013 - 23:02

    Laura:

    Hee Nouk!

    Wat leuk om te lezen! Grappig die Deense taal en wat kan je het goed beschrijven;).
    Echt super gaaf dat je dit doet!
    Heel veel plezier en ik blijf je volgen!;)

    Liefs! Lau

  • 09 Januari 2013 - 15:35

    Marja:

    Hoi Nanouk

    Ik moet wel even 3 keer kijken voordat ik jou in die foto herken hoor (wel leuk)
    Hoop dat je het schrijven wel een beetje volhoud is namelijk wel fijn om een beetje op de hoogte te zijn.
    Groetjes, ook van Jos, Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nanouk

Mijn reis en studie in Denemarken

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1141
Totaal aantal bezoekers 75989

Voorgaande reizen:

06 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Denemarken!

Landen bezocht: